FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

onsdag 6 oktober 2010

ShapeUp!

Här är Samuel en av mina trevliga läsare. Riktigt roligt att han och hans två polare kom fram och bytta några ord.

Eftersom jag igår beskrev viktnedgången, så kan jag lägga till att imorse hade jag tappat ytterligare 1kg vätska. Vågen pekade nu på 74,2kg, vilket är den vikt jag hade i fredags. Jag gissar att jag på lördag morgon kommer att ligga på 72-73kg. Det är i alla fall bestämt att vi ska ta lite råa träningsbilder, plus lite andra häftiga bilder.

På tal om bilder, måste jag säga att ni har varit otroligt dåliga på att maila in bilderna ni tog med mig under SM helgen. Ynka en bild har jag fått in och eftersom jag var med på de bilder som togs, så vet jag att det finns en hel hög där ute som bara väntar på att bli mailade till mig. Skicka dem till info@andreazengstrom.se, tycker alltid det är roligt att få visa upp mina läsare och även kul för mig att ha lite koll på vilka ni är.



Fick en fråga tidigare idag om jag visste några bra iphone applikationer för diet. Den enda jag vet om som jag tycker är bra (fick den rekommenderad av en annan tränande) är ShapeUp Club. Den räknar ut ditt kaloribehov efter ålder, vikt, längd och aktivitetsfaktor. Otroligt lätt program och verkar lägga sig på en vettig nivå på kalorier enligt mina preferenser.

Det enda jag hittills varit frågande till var förbrukningen på tungstyrketräning där den tyckte att jag brände 505kcal per timme. Tror det är en bra bit i överkant.
Jag skulle rekommendera att ni istället väljer ”Free weights, light” där kaloriförbrukningen värkar vara mer i linje med vad jag räknar på, 1 timme bränner 252kcal. Du loggar även din viktnedgång och ditt matintag.

Kaloribudgeten räknas efter något standard upplägg, liknande livsmedelsverket rekommendationer. Men letar ni lite så kan ni ändra inställningar och lägga en procentuell fördelning av protein/fett/kolhydrater, så att det passar er bättre. Själv brukar jag lägga mig runt 40-50% protein, och resten fördelar jag på fett och kolhydrater, beroende om jag tränar och vad jag tränar.

Men för er som vill ha lite koll tycker jag absolut att ni ska ladda ner det och testa. Den finns här att ladda ner.

1 kommentar:

  1. Tja!

    Kul att du la upp bilden, var riktigt kul att träffas! Roligt att du tog dig tid att snacka lite. Tack för bra inspiration och hjälp!

    SvaraRadera

Dela med dig av inlägget