FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

torsdag 7 oktober 2010

Månadens träning

Swedishpsycho.

Veckan rullade på i rasande takt och det är visst redan torsdag. Jag har fått en ny tändning i min träning och tycker just nu att det är extra kul att gå till gymmet. Som jag skrivit tidigare kör jag enligt Freeman tekniken. Jag kör alltså totalt 30 repetitioner på varje övning, 10 rep i det tyngsta läget, 10 rep i botten läget och sedan 10 långa så att muskeln får jobba i hela sin rörelsebana. Så exempel om jag kör bicepscurl så tar jag en rakstång och kör en curl till topläget där jag lyfter den fram och tillbaka i ungefär 10cm av rörelsen. Efter att jag gjort 10 såna rep så sänker jag stången till bottenläget och gör 10st repetitioner (10cm här med), innan jag slutligen kör 10st hela bicepscurl. Ett roligt sätt att fördriva den närmsta månaden med tänkte jag. Efter det kommer jag återgå till min klassiska uppbyggnadsträning med 4 halvkroppspass i veckan. För er som läst bloggen ett tag vet vad jag snackar om.

Eftersom jag tycker det är lite extra kul med träning just nu har jag lagt in en extra dag, det vill säga att jag går ifrån mitt klassiska upplägg på 4 gånger veckan och istället kör 5 gånger veckan. Passen blir nu istället lite kortare och jag kommer snabbare hem till min gravida sambo. Uppdelningen är enligt följande:

Dag1. Bröst/axlar
Dag2. Baksidalår/rygg
Dag3. Vila
Dag4. Bröst/armar
Dag5. Baksidalår/framsida lår
Dag6. Vader/rygg
Dag7. Vila

Eftersom jag bara tränar den här månaden lite som jag själv känner för, så finns det ingen direkt plan. Eller, ska jag vara ärlig så finns det alltid ett litet mål med all träning som jag gör. I det här fallet prioriterar jag bröst, baksidalår och rygg.

Så ser i alla fall träningen ut just nu.

Här är en annan av mina läsare som var framme under SM. Han heter Linus och är i full gång att nå sin bästa form. Kolla in hans blogg för att följa hans resa.

7 kommentarer:

  1. Fler Filmer För Folket!

    SvaraRadera
  2. Håller med Ano! Två bröstpass i veckan? Har en liten fråga angående det här med vila etc.. Är det dumt att köra samma muskelgrupp mer än en gång per vecka? Eller kan man köra på när träningsvärken inte känns överhuvudtaget? Ha de bra!

    SvaraRadera
  3. Anon. Ja, det har varit lite struligt med det då tanten min är gravid och inte gymmar just nu. Så jag har inte haft någon som kunnat filma. Men, det kommer nog :)

    Jens: Mitt standardupplägg är att alltid köra varje muskel två gånger i veckan. Men jag kör mindre set per gång istället. Vilket jag är övertygad om att det ger bättre muskelvolym. Tänk på att du då kommer vara mycket starkare under alla setten, då du hinner återhämta dig mellanåt.

    Att träna när man har lite träningsvärk är ingen fara (enligt mig). Styrketränande är väl de enda som inte gör det? Resten av idrottsvärlden kör på i alla fall :)

    SvaraRadera
  4. Andreaz Is There a recipe for your Easy Cheesecake???

    SvaraRadera
  5. Jeremy: Sorry man :( If you find one, mail me!

    SvaraRadera
  6. Tjooo Andy!
    En fråga: Är det inte dumt att köra först bröst en dag och sen rygg dagen efter. Båda muskelgrupperna involverar ju biceps ganska mycket. Eller?

    SvaraRadera
  7. Anon. Jo, det kan tyckas om man inte är van. Jag tränar dock bara biceps 2-5set per gång. Sen är det som jag skrev tidigare att det blir mindre set och rep eftersom jag kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan. Vilket i slutändan gör att jag inte sliter lika mycket på fästen mm.

    SvaraRadera

Dela med dig av inlägget