FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

tisdag 20 juli 2010

Träningsupplägg just nu





Så här ser formen ut just nu och nedan ser ni hur jag tränar.

Har fått en del föfrågningar om hur min träning ser ut just nu. Så jag tänkte lite kort beskriva upplägget, för att imorgon kanske skriva lite mera utförligt om mina tankar och erfarenheter.

Som alla vet så består veckan av 7 dagar, 4 av de dagarna tränar jag på gymmet, 2 av de dagarna tränar jag flåse och en dag är jag helt ledig från träningen/flåset. Så här kan en vecka se ut.

Dag 1. Gym med fokus på tunga dips. Extra blir då axlar/bröst/triceps, men fokuset ligger fortfarande på dips.

Dag2. Gym med fokus på lätta chins. Extra då blir baksidalår och ryggträning.

Dag3. Intervaller på löpband

Dag4. Gym med fokus på lätta dips. Extra då blir axlar/bröst

Dag5. Gym med fokus på tunga chins. Extra då blir framsida ben (knäböj och benspark är det jag brukar köra). Ibland även lite biceps.

Dag6. Vila

Dag7. Intervaller eller alternativt jogga 4km

Gymmet

Där fokuserar jag just nu på det jag anser vara viktigast, dvs chinsen och dipsen. Allt annat är sekundärt just nu och inget jag lägger större vikt på. De resterande övningar utöver chins/dips är övningar som på något sätt kommer att hjälpa mig att bli starkare i momenten.
Benträningen bygger bara på att de ska bli mjölksyretåliga.

Flåset
Eftersom jag behöver orka springa en hinderbana som är på strax över 2 minuter, gäller det att optimera träningen för just det. Så tanken bakom intervallerna har jag tagit från min team mate och vän Ako. De bygger på att gå i 1min för att sedan springa i 2min.
Här har jag inte x antal intervaller, utan dagsformen får bestämma hastighet. Jag ser dock alltid till att jag springer 3km.
På landet har jag inget snyggt motionsband, så då blir det att springa en skogsväg som jag mätt upp med bilen. Den är rätt kort och det krävs 3 varv för att jag ska komma upp i 4km. Det här med att springa varv gillar jag, då jag hela tiden kan kolla om jag håller ett bra tempo och hur mycket snabbare jag behöver springa för att nå mitt gamla rekord. För rekord är roliga att slå.

Vila
Då ser jag till att koppla bort gymmet och konditionen helt. Rätt skönt att låta kroppen få ta det lite lugnt, även om 4km jogging kanske inte är jätte påfrestande. Men den dagen är alltid än välkommen dag.

3 kommentarer:

  1. Sjukt bra ben.
    Längd/Vikt på bilderna?

    mvh

    SvaraRadera
  2. Erik Nyström21 juli 2010 02:59

    Bra inlägg andy! Roligt att se hur du lägger upp träningen och roligt att veta att det går bra :) Atlet som du är undrar säkert också många hur du blev just det, tänker närmast på hur din träning sett ut tidigare? Nu verkar fokus ligga på tunga dips och lätta chins.

    Håller tummarna inför AF
    kör hårt :)

    SvaraRadera
  3. Danne: Längd och vilken vikt jag brukar ligga på står iförsig i min faq. På morgonen vägde jag 75,0kg på bilden i alla fall.

    Erik. Tack! Fokusets ligger just nu på tunga/lätt dips och tunga/lätta chins :) Ska försöka skriva ett litet inlägg om min syn på träningen idag, om jag hinner.

    SvaraRadera

Dela med dig av inlägget