FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

tisdag 1 juni 2010

Att tänka på




En av anledningarna till att man tränar är för att man vill må bra. Träning har ju som sagt många positiva hälsofaktorer. En av anledningarna till att jag håller en någorlunda form året om är också för att kroppen mår bättre då.
Som ni kunnat läsare i ett tidigare inlägg, så hjälpte jag Fredrik Smulter med att komma i form. Han är lite blyg av sig och tycker egentligen inte om att blotta sitt hälsotillstånd, men ville göra ett undantag nu. Egentligen ville han nog bara informera om hans nya syn på kost och vad det gör för hälsan. Detta skrev han på träningsforumet kolozzeum.

Att tänka på!

”Tidigare vägde jag kring 140kg och åt allt som rörde sig.
Som värst har mina blodvärden varit
Blodtryck 140/90 iofs har det ändrat från dag till dag det där är det högsta värdet som uppmätts. Detta dock för nåt år sen. 130/80 var ganska vanligt medelvärde (referensvärde 140/90)
Totalkolesterol 5,6 (referensvärde under 5)
Triglycerider 3,4 (refernsvärde under 2)
Blodsocker 5,3 (referensvärde 4,2-6,0)
Njurvärdet alltid perfekt
Levervärden: flera värden höga. Vissa t.o.m dubbla referensen.

Nu har jag gått ner till 124kg och ätit enligt mr. Babooms (Andy) läror och sakta sen jag nått målvikten ändrat och äter mer "normalt" dock med Babooms schema i bakhuvudet. Proteinmängden var som mest under deff 420g. Nu kanske 220-280g.
Var på företagshälsovården idag och fick följande papper
Blodtryck 122/64
Totalkolesterol 4,1 (referensvärde under 5)
Triglycerider 1,33 (refernsvärde under 2)
Blodsocker 5,1 (referensvärde 4,2-6,0)
Njurvärdet alltid perfekt
Levervärden: 1 värde lite över referns. Dock så har alla med högt BMI detta förhöjt sa tanten. MEn alla andra värden stabilt i mitten på referensen.
Kosttillskot har jag nstan användt mer det senaste halvåret än någonsing. Doping har jag aldrig använt.

Så jag uppmanar er som äter allt som rör sig med fett och socker att se efter. Jag har på inget sätt ätit lite mat och jag har ätit gott. Så alla ni som tokbulkar så tänk efter, det är kanske inte är så hälsosamt.

Denna tråd borde man kanske helst lägga i SL delen men jag satte den här.
(Skriver inte ut levervärdena eftersom ni tycks ha andra namn och referenser i Sverige än i Finland)

Cardio har jag kört en aning mer än tidigare men inget revulotinerande. Det är nog främst kosten som gjort det.

Det är lite tufft att erkänna offentligt hur man grisade sin kropp men nu är det ganska bra iaf!!! ”
Lite svart på vitt vad som händer när du tar dig i bättre form. Även om 140kg kan kännas som en extrem vikt, så är 125kg rätt mycket det med. Läsvärda tankar i alla fall.

1 kommentar:

  1. Hej Andreaz!

    Tänkte bara säga att jag har följt din blogg från och till under några månaders tid nu. Du verkar vara en trevlig grabb med en skön syn på livet som ofta har intressanta funderingar.

    Lycka till med träningen och livet :)

    Keep it up! Bloggen uppskattas!
    Johan

    SvaraRadera