FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

fredag 25 juni 2010

Att äta borta på diet



Idag är det många som kommer att fundera på hur de ska göra med sin diet. Socialsammanhang kan var en stor fråga för många som har restrektioner i sitt kaloriintag.
Jag personligen tycker inte att man ska göra det svårare än vad det är. Ingen människa blir lycklig av att sitta instängd, så självklart måste du låta ditt liv gå vidare. En diet är inte ”livet”, utan bara en mer genomtänkt kosthållning den närmsta tiden.
Att låta din mat styra ditt liv totalt är att ha tappat kontrollen över sig själv. Dock att ha disciplin att genomföra en diet, ska vara något som stärker dig som individ.
Om vi börjar med att titta på vad en dag med lite för mycket av det goda kan ställa till med. Egentligen är det bara ett litet steg bakåt i din diet och inget som kommer att ta bort effekten av dina senaste dagars kämpande, även om det kan kännas så för stunden. Det kan även vara en liten boost för psyket och självförtroendet att även om du äter lite skräp så ser det fortfarande bra ut. Så skämmer du inte bort dig allt för ofta, tycker jag att det kan vara ett trevligt inslag i tillvaron.
Om det är som idag då, självaste midsommar afton. Den brukar oftast starta vid lunchtid bestående av en sillunch och fortsätta fram mot småtimmarna med plockmat. Hur klarar man en sån tillställning på bästa sätt utan att gå lös på allt som faller i ens väg?

Min helt personliga åsikt är att de flesta gör det mer komplicerat än vad det är. De börjar några dagar innan att spara in lite extra på energin och sedan hoppar man frukosten eftersom det kommer att bli så mycket mat från lunch och framåt. Redan där har tankegångarna blivit fel.
En sillunch handlar inte om att äta så mycket man kan, utan det handlar om att njuta av maten. Men hur lätt är det när man är hungrig.
Det är där min reflektion kommer in, varför gå till bords helt utsvulten?
Ät din vanliga lunch strax innan ni går vidare till sillunchen, så att du känner dig någorlunda mätt. Då kan du mer laidback faktiskt ta det du är sugen på och njuta av tuggorna.

Skulle det vara så att ni stannar länge och tänkte äta middag och du känner att du fortfarande vill hålla dig på lite lägre kalorier så finns det ett annat bra tips jag kan dela med mig av. Sikta på att ta mycket sallad, då det både ger en volym och det tar ett tag att äta upp. Komplettera med en köttkälla som grillat kött, räkor eller fisk. Till det kanske det passar med lite potatis.
Då kan du själv bestämma hur fett (beroende på köttkälla) eller kolhydratrikt (hur många potatisar) du vill äta. Protein mättar bäst och bör därför vara en stor del av måltiden.
Men å andra sidan tycker jag att det kan vara skönt att koppla bort allt som har med diet att göra och bara få koppla av. Du kan ju ha som regel att du alltid äter riktig mat innan du börjar plocka smågodis och bullar.

Ha en riktig trevlig midsommar nu och passa på att njut av mat och det fina vädret!Det ska i alla fall jag göra, trots att jag dietar.

1 kommentar:

Dela med dig av inlägget