FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

fredag 7 maj 2010

Periodisk Fasta = En Livsstil



Jag får väldigt många funderingar om periodisk fasta mailat till mig. Ska jag öra dittan eller dattan. De flesta försöker vara så optimala så att det blir jobbigt, istället för att ta det som en avslappnad livsstil och bara gå efter de mest självklara ramarna.
I det här fallet syftar jag på att äta enligt ditt ätfönster och fasta under fastatiden. Svårare än så behöver det inte vara.

Så riktlinjer är alltså att fasta mellan 14-16 timmar och ha ett ätfönster mellan 8-10timmar. I praktieken betyder det att under din fasta så dricker du vatten, kaffe, lightläsk eller the, du intar alltså inget som direkt innehåller kalorier.
Under ätperioden på 8-10timmar så ser du till att få i dig den energin du ska ha i dig.

I mitt fall ser det ut enligt följande.

06:30 Stiger upp och tar mig en espresso
Arbetar
12:00 Lunch
Arbetar
15:00 Mellanmål
Arbetar
17:30 Tränar om det är träningsdag (Amino rush innan och efter)
19:30 Middag

Och sedan fastar jag fram till kl 12 dagen efter igen. Jag äter alltså 3 gånger om dagen. Förutom det så dricker jag som sagt kaffe, cola light och vatten. Intar även 10g Amino Rush innan och efter mitt styrkepass. Låter inte så jätte svårt va?
Men för att förtydliga det här ytterligare, så behöver du alltså inte äta 3 gånger, utan du bestämmer själv hur många gånger under ätfönstret (8-10timmar) som du äter. Så det blir alltså ingen skillnad på att äta 2 eller 10 gånger. Det viktigaste är vad energiintaget är i slutet av dagen.
Fast för random tränande så kanske det räcker med att under den här perioden. Det fiffigaste med det här är att det är svårt att överkonsumera mat under det här ätfönstret. Visst går det att tjocka till sig, om du äter helt förjävlig mat. Men helt vanlig mat funkar för de flesta här.

Nu har periodisk fasta fått väldigt mycket uppmärksamhet som en diet för att minska i vikt. Personligen tycker jag att det är lite fel, då periodisk fasta är så mycket mer. För mig är det mer en livsstil som jag trivs med. Oerhört lätt att följa året om. Självklart tycker jag att det här är ett helt optimalt (för mig) sätt att tappa vikt på.

Men mitt råd till er är ”gör det inte svårare än vad det är”.

15 kommentarer:

  1. Vad är den fysikaliska skillnaden mot vanlig mathållning,vad är det som är "bättre" med IF,förutom att det är väldigt enkelt att följa?
    Vad händer om du bryter fastan för tidigt?Är det något tillstånd du hamnar i typ vid ketondiet eller vad händer i kroppen?

    Carro

    SvaraRadera
  2. Bara en fråga skulle det funka att köra träning ca 10:00 istället för 17:30 med ditt upplägg om man intar eaa innan och efter. Tänkte eftersom jag jobbar kväll.

    SvaraRadera
  3. Carro: Det som är det mest finurliga med det (tycker jag) är att du i princip alltid är mätt, även om du går på diet.
    Forskning har visat på ökad muskelmassa och mindre fett. Men det jag gillar är just att jag alltid får äta stora portioner mat, istället för tidigare gå och smådutta med massor av mellanmål och grejer.

    Alex: Det går alldeles utmärkt. På helgerna tränar jag alltid fastande (med bara eaa i magen). Här skrev Martin ett inlägg om just träning på morgonen -> http://leangains.blogspot.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

    SvaraRadera
  4. Okej Tack! ska ta och dela upp mitt kaloribehov på tre måltider och testa ditt upplägg. fokuserar på att öka i muskler så kör på ca 500 kcal +

    SvaraRadera
  5. En kanske dum, men för mig väsentlig fråga, "får" man ha mjölk i kaffet? Lättmjölk ca 2 cl per kopp?

    SvaraRadera
  6. Som Andreaz säger, det är riktigt skönt att dra ner på antalet måltider, och få äta ordentligt varje måltid, oavsett om det är diet eller bulk.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Du säger att du äter middag kl. 19,30 och fastar därefter till kl. 12.00 dagen efter (om jag förstod allt rätt). Drar du i dig någon form av protein innan du går och lägger dig? För det är väl då kroppen behöver näring?

    Keep up! bra blogg!!

    SvaraRadera
  8. Hej hej, nu var det länge sedan vi fick en träningsrapport med info om valda övningar & set/reps. Blir mycket dips numera va?

    Peeeez!

    SvaraRadera
  9. Jag har också funderat lite på det där eftersom jag gärna skulle äta vääääldigt mkt varje måltid trots min lilla kropp, bara 158 cm och nu 54 kg. Men i och med att jag är så liten så hinner jag ju äta betydligt mer än jag "behöver" under ätfönstret, blir det inte så? Får kanske testa i sommar efter Tammer hur det passar min kropp...

    SvaraRadera
  10. Anon. Ja, måga kör med 2cl mjölk i kaffet. Det är upp till dig.

    Andreas: Nej, jag äter exakt som det står i texten. Jag äter en stor mängd protein per dagen. Så det finns gott om aminosyror i blodet under en långtid.

    Anon2. Ska utvärdera mitt schema och sedan lägga upp det i bloggen.

    Ida: Förstår inte riktigt frågan. Du får anpassa dina mål efter din kaloribudget.

    SvaraRadera
  11. Menade frågan precis som du svarade =)
    Jag har läst bloggskrivare som menar att med periodisk fasta kan man äta hur mkt som helst utan att behöva räkna kalorier eftersom man inte orkar äta upp sin budget. Och då har jag undrat hur det egentligen går ihop eftersom vi tjejer, vi små iaf, ofta kan äta betydligt mer än vi behöver. Så svaret jag fick av dig, man måste hålla sig till kaloribudgeten ändå =)
    Tack tack

    SvaraRadera
  12. Ida: Bra att du fick det svaret du ville ha :)
    De personerna har fel, kaloribudget gäller alltid.

    Dock så åt äter min sambo efter PF och hon är alltid mätt. Kan tillägga att hon är stor i maten. Det handlar bara om att välja rätt livsmedel, som tex sallad (1kg om dagen), potatis, magert kött, så får man mycket mat.

    SvaraRadera
  13. Är det inte viktigt med frukost ? Är det bra att vänta tills kl 12.00 och äta lunch. Tar du bara espresso till frukost?

    SvaraRadera
  14. Kan man ta en protein shake på morgonen för att motverka muskelnedbrytning ?

    SvaraRadera
  15. Anonym :
    http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105488 läs grubs inlägg.

    SvaraRadera