FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

onsdag 26 maj 2010

Mjölksyran är din vän lilla buddabuilder

Be stupid - kör backträning utan kondis


Igår var det alltså premiär för mitt första backträningspass. Kan ju utan att överdriva meddela att passet inte direkt tog upp hela min kväll. Blev inga stå och hänga på gym maskinerna och snacka skit, ingen fika och absolut inget speglande.
Utan hela passet bestod av närmare bestämt 9 ruscher upp för en backe. Tror nästan att det tog längre tid att få på mig träningskläderna, dra en KCG R2, ta hissen ner till porten.
Därifrån piskade regnet mig i ansiktet och mina halvnakna ben. Passet till ära tog jag shorts. Det är ju ändå i slutet av maj och vad SMHI än försöker lura i oss, så är det faktisk försommar. För det har Andy bestämt.
Från porten tog jag sedan några väldigt spänstiga steg och började den långa joggingturen på ca 150m. Efter den lilla turen tänkte jag lugnt för mig själv, ”inga problem kompis, backen är din vän”.
Jag spurtade upp för backen som är relativt brant och var förbannat hal pga av att det regnade. Skulle uppskatta att det tog närmare 8 sekunder för mig att komma upp. Det kan självklart vara helt fel och med min otur tog det säkert bara 4 sekunder.
Hur som helst så blev det att spurta upp och sedan jogga ner för att börja om. Efter 7 rusher kände jag att pumpen i låren var helt sjuk. Andningen kändes dock rätt lugn. Jag bestämde mig på plats att jag skulle springa två till rusher, vilket kändes lagom för stunden.
Den sista rushen var faktiskt lite seg. Tänkte jogga den långa vägen hem (150m), men kände nu att andningen och framförallt mjölksyran var helt fel. Lungorna flåsade och jag kände mig helt slut. Märks att det var en tag sedan jag tränade kondition.
Fast nu är jag i alla fall övertygad om att det bara kan bli bättre.

8 kommentarer:

  1. Varför så kort sträcka som åtta sekunder?

    SvaraRadera
  2. Sen tog backen slut :)

    Kändes dock helt lagom för en otränad kille som mig. Kommer allt eftersom att byta upp mig och ge mig själv lite olika utmaningar. Dock så räknar jag med att hindren i hinderbanan tar 4-8 sekunder per moment.

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma. Efter att ha slackat med konditionsträningen under vintern så gick jag ut och bestämde mig för att köra backträning istället för ett benpass en dag. Har en brutal backe som verkligen är brant. Svårt att beskriva precis, men det är utan tvekan den brantaste asfalterade väg jag någonsin sett. Tar ca 15 sek och rusha uppför om man e pigg i benen. Tanken med passet var att pröva lite olika backar i närområdet för att se vilken som var bäst. Denna var dock så j*vla jobbig att jag bestämde mig för att stanna kvar och köra 10 rushar. När jag kommit upp den 10e mådde jag mäkta illa, men blev så galet taggad av musiken att jag bestämde att jag inte skulle vika ner mig förräns det verkligen inte gick. Den 14e rushen välte jag och fick uppstötningar, då fick det vara nog. Bara att ta sig de 3 kilometrarna hem igen.

    Behöver nog en coach som sätter upp mina mål innan jag har ihjäl mig själv med min "hela vägen in i kaklet"-metod. Någon frivillig? Andy kanske? =)

    SvaraRadera
  4. Morgon.

    Lite nyfiken på hur du tänker runt kondition. Vi har ju kommit fram till att det inte är optimalt för muskelbuggning men om vi ser på övriga aspekter runt de. Cardion, syreupptagningen, ja det inre ikke estetiska helt enkelt. Hur ser du på fördelarna med detta?

    Ha de gott i försommarregnet :)

    SvaraRadera
  5. Felix: Haha, har tyvärr inte tid med coachning just nu.

    Robban: En bra kondition medför bara hälsofördelar. Ur ett muskelbyggande perspektiv så finns det kardio i olika typer av påfrestande grad. En liten dos av kondition har även visat sig ge högre testosteronhalter.
    Största nackdelen med kardio är dock att styrkan och återhämtningen i benen blir sämre. Kände av det mycket när jag körde thaiboxning.

    Att jag kör backträning tror jag inte har någon direkt muskelnedbrytande effekt. Skulle det vara så är den väldigt marginell. Tror nästan rent av att den lilla backträningen hjälper mig i rep. styrkan i böjen.
    Men ibland får man ta något onödigt ont, som i det här fallet när jag behöver få upp min kondition lite inför hinderbanan.

    Sen skulle det vara jävligt trist att leva "opti".

    SvaraRadera
  6. Andy,

    Tycker absolut du ska värma upp med lätt joggning 5-10 minuter i alla fall innan du börjar med intervallerna. Skaderisken blir bra hög annars, särskilt sträckningar eller bristningar i hamstrings är ju knappast något ovanligt för sprinters.

    Don't be stupid. Be smart.

    SvaraRadera
  7. Anon: Ska jag vara ärlig så var det inte så avancerade rusher, utan rätt lätt ;)

    Tack för omtanken.

    SvaraRadera
  8. Hittade precis in här! Riktigt kul att läsa om en så grym grabb som dig.. har mest sett dig i Body tidigare.
    Rätt attityd, från porten mot stjärnorna, konditionen kan bara bli bättre..! Kör hårt!

    Och så en fråga(till en mer gymvan kille än mig), hur ofta mäter pulsmätare på gymmens cardiomaskiner rätt.. de flesta på mitt gym mäter åt helskotta. (jag använder aldrig egen pulsklocka utan roar mig helt med att se vad gymmets visar) Men det är ändå kul haha, man kan lätt leka vältränad - sista(första med förvisso) gångerna jag har har kört tappmaskinsintervaller (tycker inte det är direkt ansträngande och lönt att köra även om man har dem uppemot nivå30, men ändå)har jag gått från puls ca 80 (direkt efter ett pass bland vikterna)ner å sista 5min av intervallerna visar mätaren 22 i puls, nått slag upp å ner möjligen.. Hahahaa Så vältränad är jag juh inte! Även om jag är rugbybrud!
    Det sjuka är ju att 80 i puls kan vara ganska troligt när jag går på.. det är därför de 22 är så sjukt svåra att förklara var maskinen får ifrån.. Löpbanden mäter också tokigt, kommer knappt över 35.. skumma maskiner. Tur det finns vikter att leka med!

    SvaraRadera