FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

torsdag 6 maj 2010

Mina tankar om Athletic Fitness

Chinsträningen rullar sakta men säkert på. Tappat lite styrka men hoppas snart på att vara tillbaka på tyngre vikter.

Som vanligt så är det allt för många tankar som snurrar runt i min skalle. Den senaste veckan har det varit mitt åtagande att ställa upp i Athletic Fitness.
Tanken ”vad har jag gett mig in på” har dykt upp titt som tätt. Men någonstans så bubblar det även av entusiasm att få testa sin uthållighetsstyrka. Visst, ett litet pirr i magen finns där kan jag lova.
Men det stora är att det här ger otrolig energi i min träning. Tycker verkligen att det är hur kul som helst att kunna fokusera och lägga all min energi på att förbättra mig grenspecifikt. Men jag tycker att tävlingsformen Athletic Fitness är mycket intressant, då det är en kombination av ett snyggt yttre med prestationer. Ska i alla fall bli sjukt kul att testa på det. Kanske blir jag biten och stannar kvar, vem vet.

Dock så består min grundplåt av allt som tillhör mina gamla rutiner, eller rättare sagt så som jag lever mitt liv. En vanlig frågar jag fortfarande får är om jag fortfarande äter enligt periodisk fasta, vilket jag gör. Jag ser det inte som en diet, utan mera en struktur som passar förbannat bra in i mitt liv året om.
Det är precis som vilken svensson som helst, men de trivs med att äta frukost, lunch och middag. Jag äter min lunch, sen mellanmål och slutligen en stor middag. Låter inte så konstigt va?
Träningen är precis den likadan som tidigare, alltså att jag kör två vardagar och alltid helgerna. 4 dagars träning av 7, vilket innebär att jag får 3 dagar återhämtning. Ett klockrent upplägg, där jag kör halvkroppspass.

Nu är det fokus som gäller!

Överkroppspassen fokuserar jag på att bygga styrka för dipsen eller få mer styrka för chinsen. Benen tränas med fokus på att få upp baksidalår och även få vaderna att bli repståliga.
Vaderna tränar jag alltså i intervaller av 3x20 två gånger i veckan. Allt det här är för att jag ska förbereda mig för att klara av backträning utan att mina vader ska vara den felande länken.

Förutom att jag fokuserar på att få upp baksidan, så kör jag självklart alltid knäböj eller fronböj på mina bendagar. Flerledsövningar jag inte vill vara utan, då de både är roliga och ger en bra boost för tillväxthormonerna. Ska faktiskt ner och pumpa mina ben idag och imorgon ska jag göra Stockholm osäkert.

8 kommentarer:

  1. Hej. Vad för slags kolhydrater äter du i samband med träning? som efteråt.

    SvaraRadera
  2. Hej Kristoffer!

    Allt finns sammanfattat i min FAQ.

    Jag äter middag efter passet, så kolhydraterna brukar bestå av bröd och potatis.

    SvaraRadera
  3. Räknar du kalorier nu när du inte dietar?
    Eller går du lite mer på magkänsla samt inte ser till att överäta?
    Hur fungerar periodisk fasta under vilodagarna?
    Som på träningsdagarna fast mindre portioner eller mindre kolhydrater?

    Kör hårt nu!! Tror på dig!

    SvaraRadera
  4. Hej! Vad är det för skillnad på athelteic fitness, classic bodybuildning?

    man bygger väl inte muysker när man går på deff man bara bibehåller sina muskler eller hur sk man förklar för folk som inte vet? För många är rädda att ta kolhydrater efter träning, Har du något bra tips?

    SvaraRadera
  5. Kan försöka svara på det jag har koll på, Anon.

    Skillnaden mellan classic bodybuilding och athletic fitness är att i CBB är det endast posering, ha fina muskler, symmetri etc. I Athletic fitness kör du max antal chins/dips, lite mer uthållighet och så. Är osäker om man poserar, jag tror det.

    När man går på deff är det primära målet inte att bygga muskler. Att ligga på kcal-underskott gör det också mycket svårt att bygga muskler. Du vill gå ner i bf%, och siktar på att behålla muskler oftast.

    Det finns, enligt mig, ingen egentlig anledning att använda sig av kolhydrater efter träningspass. Detta om det rör sig om vanliga styrkepass. Det finns anledningar om man kör långa intensiva pass som använder upp glykogen-lagren, dock.

    Detta är vad jag förstått av allt, med reservation för fel.

    SvaraRadera
  6. kolhydrater är ju ett bränsle för kroppen för att man ska orka med, man kna väl inte bara gå på protein och fett

    SvaraRadera
  7. Det fungerar alldeles utmärkt att bara köra på med protein och fett om man känner för det.

    SvaraRadera
  8. Fredde: Offseasen så har jag alltid en bas av mat och sedan byter jag lite fram och tillbaka. Äter rätt mycket om jag får säga det själv, så jag får i princip alltid in den maten jag vill ha, utan att vara varken hungrig eller gå över kaloribudgeten.

    PF på vilodagarna fungerar lika som på träningsdagarna. Men självklart äter jag mindre mat.

    SvaraRadera