FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

onsdag 12 maj 2010

10 saker du bör veta om bantning



Fick ett mail om en intressant dokumänter som SVT sände för ett tag sedan. Så här beskrivs dokumentären.

”Vetenskapsdokumentär. Nu är det dags för att se efter vad vetenskapen egentligen säger om vad som fungerar. Här kommer dokumentären för alla som verkligen vill veta vad som gäller angående att gå ner i vikt. ”

För en gångs skull tycker jag faktiskt att de lyckades rätt bra. Finns några små saker som jag inte riktigt köper, bla tycker jag inte att de informerar tillräckligt om hormonet Ghrelin. Det är alltså hormonet hos människor som stimulerar aptiten.
I dokumentären gör det ett test på en person som vanligtvis äter frukost. När testet genomförs får han hoppa över att äta frukosten den morgonen, för att sedan bli utsatt för olika frestelser.
Eftersom hans kropp är van vid frukost, är han självklart hungrig och hjärnan reagerar starkt på frestelserna som radas upp.
Vilket jag absolut inte alls tycker är så konstigt, då kroppen är van att få näring i sig. Skulle dock vara intressant att testa på någon som aldrig äter frukost och se om hjärnan reagerar på samma sätt.

Det är bla just ghrelin som brukar spöka lite i början när man börjar med periodisk fasta. Som jag skrev ovan så har kroppen ett invant mönster av att äta på just morgonen. Därav utsöndras hormonet på morgonen innan det är dags att äta. Det brukar ta en 4-5 dagar innan hormonet är ”omprogrammerat” och du kommer i fortsättningen bli hungrig vid de nya tidpunkterna. De tar de tyvärr inte riktigt hänsyn till i dokumentären.
Fast för random person tycker jag ändå att delen med målarna och soldaterna är väldigt intressanta. Många bra tips på hur du ska hålla dig mättare. Så titta in dokumentären här.

Dokumentären verkar vara borttagen från SVT play. Men den ligger uppe på youtube och kan ses här -> http://www.youtube.com/watch?v=kVSDHwA6nFw&feature=related

10 kommentarer:

  1. Det skulle vara mycket intressant och givande om du kunde skriva ned det du vet om ghrelin, om du inte redan gjort det? Jag vet inte hur relevant det är, men att inkludera dina kunskaper om leptin skulle kanske göra det än bättre?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Tjena Andy,

    Jag har visserligen hört att kalcium är bra för fettförbränningen tidigare, men när jag såg detta väcktes mitt intresse till liv på nytt. Vet du hur effektivt kalcium egentligen är?

    Om vi säger att man äter en identisk mängd mat två åtskilda dagar. Den ena dagen lägger man dock till två glas lättmjölk, alternativt ett paket lättkesella. Skulle kalciumet kompensera för den ökade kalorinivån, eller skulle man behöva minska kalorinivån den dagen, för att gå ner i vikt? Hoppas du förstår vad jag menar.

    Tack

    SvaraRadera
  3. Kalle: Det torde finnas tillskott kallat kalcium pyruvat, är det här samma sak som vanligt kalcium, råkar du veta?

    SvaraRadera
  4. Kul att filmen försvann idag...

    SvaraRadera
  5. Anon: Vad jag vet så är det i stort sett samma sak i alla fall. Det används ju till fettförbränning, så det bör vara nästan samma sak.

    SvaraRadera
  6. Hittade dokumentären på youtube, den var ganska intressant även om man redan visste det mesta.

    länk:

    http://www.youtube.com/watch?v=kVSDHwA6nFw&feature=related

    SvaraRadera
  7. Tjena Andreaz!!
    När kommer nästa träningsklipp? Det var ett tag sen och de är så jävla inspirerande:)

    SvaraRadera
  8. Hej Andy!
    Jag kör själv PF sen flera år tillbaka, vilket funkar kalas. Deffar just nu, något jag gjort många gånger tidigare och är van vid. Nu har min bror bestämt sig för att gå ner i vikt och bara att lägga om sina kostvanor (mer grönsaker, mindre pasta etc) och löpträning har redan genererat en hel del! Men för att komma vidare tror jag han kommer behöva mäta och väga lite det han äter för att ha en aning om hur mycket han intar per dag, något jag själv gör av bara farten. Skillnaden mellan honom och mig är att jag är singel, han gift och har tre barn, dvs han lagar mat för fler än sig själv. Hur brukar du göra, du som deffar men inte är singel?

    SvaraRadera
  9. Provade PF knappt en månad, åt kl. 13-21. Varje dag ca 10-13 "skrek" magen tills jag äntligen fick slänga mig över maten. Var jättejobbigt och tog alldeles för mycket energi varför jag slutligen gav upp denna metod. Har svårt att tro att jag är ett undantag, utan snarare är det nog så att denna diet passar vissa...och andra inte.

    SvaraRadera
  10. Kalle: Nej, det har jag mycket svårt att tro. Som du såg på dokumentären så skilde det sig från 1,5g fett i avföringen till 3g. Det är alltså en kaloridiff på 13,5kcal. Inget revolutionerande direkt. Så räkna kalorierna som du brukar.

    Anon. Så fort jag kommer igång ordentligt med träningen efter semestern, så ska jag försöka filma lite.

    Raidho: Både de jag hjälpt och jag själv, gör så att vi ordnar all mat på söndagen och lägger i matlådor. Då blir det helt naturligt att göra iordning maten till barnen och värma på sin matlåda till sig själv när man ska äta. Det är nog mitt bästa tips. Då slipper du även mäta och väga framför barnen. Det andra alternativet är att man gör samma mat till hela familjen. Det är ju inte så att man behöver äta något konstigt bara för att man dietar.

    Andreas: Den bästa dieten är den man kan följa, brukar jag alltid säga. Jag brukar också få en liten pik vid kl 10. Brukar då dra ett glas vatten, kaffe eller liknande. Får se till att vara sysselsatt.

    SvaraRadera