FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

onsdag 21 april 2010

Att återgå till det normala efter en deff

En deffad Andy och en offseason Ako. Hur kan det vara möjligt att se snygg ut offseason?


Jag får en del frågor om hur man på bästa sätt avslutar sin diet och förbereder kroppen på det normala igen.
För det första ska man ha klart för sig, att om man har sådant begär efter att bara trycka i sig så mycket skitmat man bara kan, så har man gjort något fel. Det är inget normalt beteende. Men självklart är det otroligt vanligt, då de flesta har haft relativt tråkiga och extrema dieter. Jag själv brukar äta gott efter själva tävlingen och dagen efter. Med gott så menar jag att jag äter det jag är sugen på.
Efter de här 2 dagarna, så återgår jag till underhåll*. Du kommer att ha ökat i vikt rätt kraftigt pga av att vätskebalansen är rubbad och du har höjt saltintaget långt utöver vad du brukar, även glykogendepåerna är fulla. Det är alltså inte mestadels fett du lagt på dig, utan kroppen som bundit mer vatten och fyllt upp musklerna med energi. Jag brukar även börja med att äta kreatin första dagen då jag återgår till kaloribalans.



Under de närmsta två veckorna äter jag samma livsmedel som jag tidigare ätit, men nu på kaloribalans. Efter att vätskan runnit av under de 14dagarna brukar kroppen se riktigt bra ut igen. Nu kan du börja bli lite friare med vad du äter och jag höjer min kaloribudget med ca 300-500kcal per dag. Den största kaloriökningen lägger jag på träningsdagarna, då det är viktigt att ladda och återhämta kroppen med extra näring.
Nu kommer din vikt sakta men säkert att öka. Jag brukar nu även lägga om träningen totalt för uppbyggnad vilket innebär att jag kommer att fortsätta köra tungt, men nu med en högre volym.
Benen kommer även tränas två gånger i veckan, vilket de inte gör på diet. Att spara på benkrafterna under en kalorirestrektion gynnar bara din energi om du sedan ska lägga till kardio. Träningen under deff är enbart för att behålla så mycket muskler som möjligt, medan träningen under uppbyggnad är just för att bygga större muskler.

Angående mina tankar om kardio under diet kan ni läsa det här.
*Räkna ut ditt kaloribehov här

8 kommentarer:

  1. Matnyttigt för många detta! Bra Andreaz!

    Skriv gärna ner också hur många övningar, set, reps du kör på ett ungefär under en veckas upplägg.

    Mvh/Djaanii

    SvaraRadera
  2. Tack Djaanii! Ska lägga till det i FAQ.

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg, har precís gått runt och funderat hur jag ska bära mig åt med just detta. Min deff (min första) är klar om 4 o en halv vecka. Har varit orolig för tiden som kommer efteråt, hur man inte ska "gå överstyr" :P

    SvaraRadera
  4. Bra och innehållsrik blogg, och framför allt givande inlägg då jag nyligen gått och tänkt på dessa saker!

    Undrar om du konstant kör med kreatin under diet eller om du i något skede slutar ta det?

    Syftar på kommentaren om att genast brukar börja med det efter en diet.

    SvaraRadera
  5. Hej Andreas!
    Tanken slog mig när jag satt och läste dina inlägg.. Och jag undrar över hur folk kan ha så förutfattade meningar kring kroppsbyggare?! Muskler skrämmer ju tyvärr många människor här i landet.. Men det är ju bara att skicka in dem på din blogg och de borde få en helt annan bild.. Jag menar, du skriver om din träning och ditt liv med sån värme.. Att inte förstå ditt engagemang till oss vanliga gymråttor vore ju ett stort missförstånd. Och jag uppfattar de flesta bb och bf profiler som starka och öppna individer som ska ha all credd de kan få :-) Tummen upp från mig till dig Andreas! Glad att jag hitta hit för nog gör du en taggad att satsa hårt och framåt :-)

    /Sandra

    SvaraRadera
  6. Cecilia: Ja, det var den tanken som slog mig. Många går och är nervösa/oroliga för hur de ska kunna leva sitt liv efter en diet. Hoppas att det här hjälper några att må bra och hålla formen så att de slipper dieta i 20 veckor nästa gång.

    Andreas: Tack! Jag slutar bara med kreatin 4 veckor innan tävling. Det för att vikten ska gå ner lite. Brukar dra på mig 1kg vätska av kreatinet.

    Sandra: Tack sandra. Dina ord går rakt in i hjärtat på mig.

    SvaraRadera
  7. Verkar som du o babak gör helt tvärtom efter dieten. Är ni fortfarande vänner efter denna tävling. Tycker han verkar så bitter på hans blogg? Tårkigt jag inte fick se digi finalen men siktar på att få se dig på sm.

    SvaraRadera
  8. Hur lång tid innan tävling stryper du kreatinet?

    SvaraRadera