FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

fredag 5 mars 2010

Är det här nyttigt?

Är det här nyttigt?


Hur nyttigt äter vi egentligen. Det är en ganska intessant frågeställning. För hur många gånger hör jag en person säga till mig.
- "Jag äter nyttigt"

Vad är nyttigt brukar jag vända. Ja jag äter frukt och sådär. Ok, det låter ju nyttigt eller något. Hur som helst så kan vi se oss omkring när vi går och handlar. Hur många förpackningar är det som utlovar oss ett nyttigare alternativ?
Vi ser nyckelhål och andra trevliga symboler. Men är varan så bra som producenterna utlovar. Nu har de Europeiska för livsmedelsäkerhet tittat lite närmare på det här och slagit fast att 8 av totalt 416 produkter är bevisade att ha den positiva hälsopåstående som de utlovar. Personligen tycker jag att det är ganska intressant att se hur stor del av våra produkter som har bristfällande marknadsföring.

Totalt åtta hälsopåståenden godkändes av Efsa. De som klarade granskningen var hälsopåståenden om att
• vitamin D kan ge effekter som kan kopplas till immunsystemet
• kalium bidrar till normal funktion för muskler och nerver och till ett normalt blodtryck
• fibern guargummi bidrar till normala kolesterolvärden
• jetlag kan upplevas lättare om man äter melatonin den första natten efter resan och några dagar därefter
• måltidsersättning som innehåller mindre än 250 kcal/portion kan bidra till att minska vikten och därefter behålla vikten (regleras i LIVSFS 1997:30 Livsmedel för viktminskning)
Detta är den andra omgången utvärderingar av hälsopåståenden som grundar sig på de listor medlemsstaterna skickade in i januari 2008 till EU-kommissionen (den så kallade artikel 13.1-listan, se förordning 1924/2006). Totalt ska mer än 4000 hälsopåståenden granskas.

Min källa är: http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/396-av-400-naringspastaenden-underkanda/

Jag rekommenderar alla att läsa ovanstående länk och ta er en funderare på hur ni tänker om livsmedel ni anser är nyttiga. Eller jag tycker bara att ni ska tänka lite längre och fråga er istället, varför är den här produkten nyttig. Vad är det som gör att ett livsmedel ska klassas som nyttigt och ett annat som inte.

Sådär, hoppas att jag satt igång lite tankeverksamhet inför helgens chips afton mohahaha

3 kommentarer:

  1. Alltså.....vilket bra inlägg!
    Satans många som lever i tron att eftersom det är NYTTIGT, tex. med nötter och olivolja, så kan man äta det i närmast obegränsade mängder.

    Hade idag en maildiskussion med en dam, om fun-lights vara eller icke vara.
    Hon hade ju mycket riktigt rätt i, att det inte innehåller några som helst naturliga ingredienser.
    Men vi har fortfarande inte rett ut om det uppvägs, av att det heller inte innehåller mer än försumbar mängd energi......nyttigt eller onyttigt? Det är faan frågan alltså?

    Självklart beror det på ens målsättning, vad som blir mest väsentligt. Det gäller ju även för de exempel du radade upp, men ick desto mindre: Skitintressant frågeställning!!!!!

    SvaraRadera
  2. Tycker du är så jävla driftig och bra som skriver sånna här inlägg! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Vad som är nyttigt för en människa behöver inte vara nyttigt för en annan. För en långdistans löpare kanske 250g kolhydrater är "nyttigt" för honom för han behöver detta för att orka springa 4-5 mil. För någon som ska gå upp på scen så är inte 250g kolhydrater så "nyttigt" pga att det orsakar vätskeansamling. Likadant med ngn som lider av fetma vs nån som lider av anorexi.

    SvaraRadera