FAQ - De vanligaste frågorna kan ni läsa här


Viktigt! Häng med på de senaste uppdateringarna och få annat skoj i din facebook. Gå med i No Sugar Added redan nu facebookgruppen redan nu .Viktigt!

Translate the blog

söndag 28 februari 2010

Kalori, vad är en kalori?

Ska jag äta mer eller mindre kalorier för att gå upp eller ner?


Det är mer än regel än undantag att jag möter människor som slänger sig med ordet kalori. I det flesta fall har de inte en aning om vad en kalori egentligen är, utan de har bara sett att det stått på havrefras förpackningen när de ätit frukost.

För att imponera säger de att de bara åt 230kcal till frukost, vilket är jätte nyttigt tycker dom. Eftersom jag ibland tycker om att spela bror duktig så brukar jag vända på frågan och fråga hur mycket kalorier de behöver under dagen. Där brukar samtalet ta slut. För det första har de absolut ingen uppfattning om vad en kalori är och kan inte ens uppskatta sitt energibehov. Därför tänkte jag göra er en björntjänst idag och reda ut begreppet något.
En kalori är så mycket energi som det krävs för att värma vatten 1 grad. Eller som nu på senare tid så har man valt att välja den energin det tar för att värma vatten från 14,5 till 15,5 grader celsius. Det låter ju rätt lätt i teorin. Men hur egentligen mäter man tex att dina havrefras innehåller x antal kalorier.
Enkelt sätt kan vi säga att man använder sig av en stor termos med ett hölja av vatten som är 14,5 grader varmt. Födan läggs i det inre höljet som är fyllt av syre förbränns sedan. På det sättet ser vi hur mycket av varan som det krävs för att öka temperaturen på vattnet med en grad. Det här kallas ”bombkalorimeter”. Namnet har den fått för att det ser ut som en bomb.
Nu vet vi alltså hur vi får fram ett kalorivärde på ett ämne som kan oxideras. Då kommer vi snabbt fram till den andra aspekten där vi nu måste veta hur många kalorier jag själv behöver för att vara viktstabil. Vet vi det så kan vi lätt justera intaget beroende på om vi vill gå ner eller upp i vikt. Här har ni en formel för att räkna ut erat energibehov, dock så finns det ingen mall som är exakt. Men ni har i alla fall ett bra utgångsläge.
Din viloförbrukning ser ut enligt följande:
Man: 66,5 + 13,8 x (vikt i kg) + 5 x (längd i cm) - 6,8 x (ålder)
Kvinna: 655 + 9,56 x (vikt i kg) + 1,9 x (längd i cm) - 4,7 x (ålder)

Vi behöver självklart mer energi när vi rör på oss mer.

När vi nu vet hur mycket vi förbrukar, så måste vi titta på hur aktiva vi är under dygnet. Ta nu din viloförbrukning och multiplicera med följande aktivitetsvärde.
Sängliggande: 1,2
Stillasittande arbete: 1,4-1,7
Huvudsakligen stående arbete: 1,8-1,9
Tungt kroppsarbete: 2,0-2,4
För mig som är 169cm lång(kort), 74kg tung(lätt) och 29år (sjukt nära 30 faktiskt), skulle det bli:

66,5+13,8 x 74kg + 5 x 169cm – 6,8 x 29 = 1735,5
Eftersom jag har ett stillasittande arbete med inslag av kundbesök (där jag måste förflytta min kropp till anda platser) så väljer jag aktivitetsfaktorn 1,5. Vi tar alltså då 1735,5 och multiplicerar det med 1,5 och får fram att min förbrukning under dagen är 2603kcal.
Nu när vi vet hur vi räknat ut våran energiförbrukning blir siffrorna på tex havrefraspaketet mycket tydligare. Då kan vi helt plötsligt börja ta av vår kaloribudget för varje livsmedel vi stoppar i munnen. Det jag inte kommit till här är att aktiviteter förbrukar x antal kalorier också. Ett bra riktvärde för ett gympass kan vara 200-300kcal, mer än så bränner du inte.
Jag hoppas att det här gav er en bättre bild i hur man mäter energi i mat och hoppas att ni nu på fikarasterna kan tillföra relevant fakta till era kollegor.

18 kommentarer:

  1. Bra inägg. Men om det var en björntjänst eller inte,... det vet jag inte. Jag tycker själv att det var en tjänst i den positiva bemärkelsen istället.
    Ha en toppen dag och smiska Babak på häcken från mig. Tummen upp!

    SvaraRadera
  2. Guld inlägg, mer info till folket!

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Jag tycker du bra kvalité på inläggen i din blogg, men om jag törs komma med lite konstruktiv kritik: Särskriv inte!

    SvaraRadera
  4. Mycket bra inlägg.
    Jag länkade till dig i min blogg.

    Här har du även en annan sida du kan tipsa om där man kan räkna ut det mesta som har med kalorier att göra.

    http://www.kaloriraknaren.se/

    Fortsätt träna och blogga hårt!

    SvaraRadera
  5. Tack alla för de fina kommentarerna. Ang. särskrivning och stavning, så är det inte riktigt min grej. Har gått på extra svenska hela mitt liv. Är totalt ordblind, men gör så gott jag kan med bloggen.

    Jag är duktig på andra saker istället :)

    SvaraRadera
  6. Försöker du säga att jag är fet? ;)

    SvaraRadera
  7. Bara jag som får innåthelvete för många siffror i uträkningen? ^^

    SvaraRadera
  8. Jag får också en jävla massa siffror i uträkningen. Måste va ett "type-o" nånstans?

    SvaraRadera
  9. Intressant, här är de ju någon som faktiskt har bra koll på va du talar om. *kul*
    Även om jag själv förespråkar Joule eller som det även kallas "kilojoule", lättare att räkna då. ;)
    (Din mage var minst sagt HET)

    SvaraRadera
  10. Tjena Andreaz, otroligt bra blogg du har! Längtar varje dag på att du ska uppdatera :)
    Vilken mejl kan man nå dig på för att snacka lite skit? ;) Är det info mejlen som står på framsidan?
    Ha det gött och jag hoppas på att vi kanske kan ta en sväng till gymmet i framtiden! All lycka till dig!

    SvaraRadera
  11. Ni som inte får ut uträkningen... flytta lite paranteser så blir det rätt... :)

    66,5 + (13,8 x vikt i kg) + (5 x längd i cm)-(6,8 x ålder)...

    SvaraRadera
  12. jag får inte till uträkningarna jag heller, är nog för dum:)

    SvaraRadera
  13. Det är bra Andreaz! Men måste bara ta och höra med dig nu.

    Hur upplever du den nya dieten? Med kolhydrater istället för den termogenaktiga du använde dig av förra gången?

    Bättre eller sämre tycker du? :)

    MVH / Simon (vet inte hur man kommenterar med sitt namn. Fattade bara det anonyma..

    SvaraRadera
  14. Några frågor; Är det inte meningen att det ska stå 65,5 på kvinna?

    Tack anonym för hjälp med paranteserna! Nu blir det mer rätt. Tack Andy för din tid!

    SvaraRadera
  15. På tal om kalori, testa nya ben o jerry peanutbutter glassen som finns i affären idag. 400 kcal på 100 g gram, fin fin kvalite och utsökt smak. man blir beroende av den. Tack för en utmärkt träningsblogg som inspirerar. mvh/ biffen

    SvaraRadera
  16. HA HA HA!
    Så jäkla bra Andy. Det här liknar en diskussion som jag ogillar: "hårdbröd är mkt nyttigare än mjukbröd" - jaha, på vilket sätt? Energiinnehållet är ju rätt detsamma och ska vi bara räkna kalorier (vilket mina kollegor ofta gillar) så är korvbröd "nyttigare" än wasa sport.

    SvaraRadera
  17. Om man skall spela bror duktig och mästra andra så är det viktigt att man får definitionerna rätt :-)
    "En kalori är så mycket energi som det krävs för att värma vatten 1 grad."

    Du måste ange mängden vatten. Det skiljer sig om du vill värma hela Atlanten 1 grad eller 1 tesked.
    Är det 1 kalori så gäller väl mängden 1 gram eller 1 ml, och är det en kcal (som är det mer vanliga måttet) = 1000 kalorier, så är mängden 1kg eller 1 liter.

    SvaraRadera
  18. tips! till alla som är lika bra på matte som jag... räkna multiplikationerna först! sen plussar du och så... Men sen vidare då hur vet jag kalorierna på det jag äter? Jag fick sjukt låga siffror hur kan jag inte lyckas äta mer än det där tänker jag som vill gå upp i vikt... /Nanna

    SvaraRadera